Reflecting Pools2017

25 pictures, 1 video, 1 book, 2 LED pictures

Im selben Raum zeigt Werner erste Ergebnisse ihres aktuellen Projektes Reflecting
Pools (2017), welches sich mit Erinnerungskultur am Ground Zero in New York beschäftigt.
Adäquate Erinnerung war bereits in Neues Europa ein Thema, man könnte
meinen, dass das Heft selbst ein Vorschlag für eine neue Form des Gedenkens
wäre. In New York stellt sich die Aufgabe der Verarbeitung oder der Verwaltung des
Traumas noch in einem größeren Maßstab. Bei näherer Betrachtung verraten Christina
Werners Fotografien einer scheinbaren Normalisierung eine massive Präsenz
von Polizeikräften und starke Eingriffe in den öffentlichen Raum – z.B. in Form
von Absperrungen und Bollern – sowie patriotische Selbstdarstellung in Form
der Omnipräsenz der amerikanischen Flagge. Kombiniert werden die Bilder an
der Wand und das Fotobuch mit einem Video, welches u.a. Aussagen von Donald
Trump unmittelbar nach 9/11 in einer Tonspur wiedergibt, dass etwas wiederaufgebaut
werden müsse, das „groß und majestätisch“ sei. Erneut konstituiert sich Herrschaft
über Märtyrer und die Indienstnahme dramatischer Ereignisse wie terroristische
Anschläge für die jeweiligen politischen Ziele.

Hemma Schmutz
Auszug aus dem Heft "Bilder", 296/2017


Reflecting Pools is Werner’s most current project and it concerns the memorial culture
at ground zero in New York. The images talk of a huge police presence, massive
interventions in public space – like cordon barriers – and US American patriotism.
The pictures and the photo book are combined with a video with Donald Trump (post 9/11),
talking about a new building that has to be ‘huge and majestic’.

Press release, Fotogalerie Wien, 2017


(...) Christina Werner set forth on this task with her photographic walk around the
twin reflecting pools of the memorial, which mark the former location of the towers. S
he walked around the memorial park in the week of the anniversary of the 9/11 attack.
Like how the flâneur in nineteenth-century Europe once slowly sauntered down the
canopied corridors of the shopping streets in arcades, developing a sensorium of the
surrounding space and the gradually unfolding succession of changes, Christina Werner
attempts to research the symbolic language of the place and capture it in her work.
To this end, she bathes her pictures uniformly in a cool blue. In the book version of the
image sequence the first and the last pages serving as endpapers are red.
The color symbolism makes reference to the American flag, which plays such
an important role in the cultural identity of the country that artists like Jasper Johns
or Robert Frank ironically dealt with its symbolic value in their works. At the same time,
the color red evokes an association with blood in this special context, and the diffuse blue
with the dust that fell upon Manhattan after the attack. Ground Zero is, as Marita Sturken
writes, »a place, one could say, defined and redefined by a tyranny of meaning. (...)

Text selection of the book "Reflecting Pools", Andrea Gnam, 2017